Het einde van de dieselauto? Niet volgens Volkswagen

Tijdens de Geneva International Motor Show vroegen veel mensen zich af of het einde van de dieselauto er aankomt. Uitzondering daarop is autobouwer Volkswagen. Daar zien ze nog brood in het concept.

Volkswagen ziet geen einde van de dieselauto

einde van de dieselautoHoe ziet de toekomst van de dieselauto er eigenlijk uit? Iedereen beseft langzamerhand wel dat de toekomst van autorijden elektrisch zal zijn. Maar over hoe snel dat gebeurt, verschillen de meningen. Met name de dieselauto ligt onder vuur. Niet alleen vanwege de CO2 – daar heeft een benzineauto ook last van – maar ook vanwege de uitstoot van fijnstof. Vervolgens waren er allerlei – met name Duitse – fabrikanten die slimme software bedachten die de motor bij testen schoon lieten draaien. Eenmaal op de weg bleken de auto’s vervuilender dan menig klassieke dieselbak.

Door de groeiende aandacht voor fijnstof worden vervuilende diesels ook in steeds meer steden geweerd. Arnhem is volgende jaar de strengste stad in Nederland op dit gebied, Parijs wil diesels helemaal bannen en in Duitsland hebben steden meer vrijheid van de rechter gekregen om dieselauto’s te weren. NRC-journalist Carola Houtekamer verwacht in een podcast binnen 10 tot 15 jaar het volledige einde van de dieselauto in Europa.

Toch zijn er nog mensen die brood zien in diesel. Volkswagen topman Matthias Müller sprak in een interview met Bloomberg de verwachting uit dat de verkoop van dieselauto’s binnenkort weer zal gaan toenemen:

“Diesel will see a renaissance in the not-too-distant future because people who drove diesels will realize that it was a very comfortable drive concept (..) Once the knowledge that diesels are eco-friendly firms up in people’s minds, then for me there’s no reason not to buy one.”

De andere autofabrikanten denken daar duidelijk anders over. Een intrigerende vraag voor Volkswagen beleggers. Heeft ‘hun’ ceo gelijk en hebben ze straks als vrijwel enige een kip met gouden eieren? Of volgt over enige jaren ook voor de Duitse autogrootheid het einde van de dieselauto?

Beloningsbeleid topbestuurders zorgt voor boze politici, klanten en aandeelhouders

In Nederland zorgde ING voor een rel. Zo’n twee weken voor de verkiezingen als alle politici 24 uur per dag stand-by staan om werkelijk overal op te reageren, kondigde het bedrijf doodleuk aan dat de bank de beloning voor ceo Ralph Hamers met 50% wilde verhogen tot 3 miljoen euro per jaar. Politici reageerden furieus en ook ING-bankrekeninghouders lieten uiteraard van zich horen. Maar ook de Vereniging Van Effectenbezitters reageerde zeer kritisch:

“Volgens hem (president-commissaris van der Veer) is Hamers een topman uit de Eredivisie, maar wordt hij Jupiler League betaald. Dat is niet waar. Zijn beloning is voor Nederlandse begrippen echt Eredivisie, maar ING wil Champions League (..) Als Hamers zo’n hoge beloning wil, moet hij maar naar de Champions League gaan. Al moet ik nog maar zien of hij bij Goldman Sachs binnenkomt. De topmannen van zulke bedrijven zijn van een ander kaliber.” (adjunct-directeur Errol Keyner van de VEB tegen de NOS)

Overigens is het geen typisch Nederlands verschijnsel. In Amerika – waar men traditioneel minder moeite heeft met hoge beloningen voor topbestuurders – zijn Tesla beleggers woedend over de voorgestelde bonus voor oprichter Elon Musk. Hij kan een (extra, want hij bezit al 20%) aandelenpakket ter waarde van 2,6 miljard dollar krijgen als hij zijn doelstellingen haalt de komende jaren.

Meer beursnieuws week 4-10 maart 2018

  • Investeren in robotica? Kijk naar deze robot demonstratie en je bent direct overtuigd.
  • Chipfabrikant Intel werkt volgens analisten aan plannen voor overnames. Dat lijkt een reactie te zijn op de overnameactiviteiten van branchegenoten Qualcomm en Broadcom.
  • Lloyd Blankfein vertrekt volgens The Wall Street Journal eind van het jaar als topman van Goldman Sachs. Hij is een van de langstzittende bestuurders op Wall Street, en is niet onomstreden. De bank speelde een dubieuze rol voor en tijdens de bankencrisis. Onder andere door pakketten met rommelhypotheken te verkopen en tegelijkertijd te speculeren op een neergang van de huizenmarkt. Desondanks vond Blankfein dat zijn bank een maatschappelijk belang diende en het ‘werk van God’ deed. Niet iedereen zal hem missen. En Ralph Hamers van ING zal hem niet opvolgen, want die hebben ze dus met een salarisverhoging voor Nederland weten te redden.
  • Veel nieuws uit China tegenwoordig, maar ook luis in de Chinese pels Taiwan kent succesverhalen. iPhone fabrikant Foxconn gaat naar de beurs. Een notering aan de beurs van Shanghai kan de grootste beursintroductie in China betekenen sinds 2015. Naast Apple leverancier maakt het bedrijf ook veel andere elektronica.
  • Trump heeft zijn decreet over de importheffingen op staal ondertekend. Binnen twee weken worden de maatregelen van kracht, al is nog veel onduidelijk. Tegelijkertijd zijn de beurzen de afgelopen week alweer een beetje bijgekomen van de eerste schrik.

Binary Jiske

Jiske heeft meer dan gemiddelde interesse in binary options en is dagelijks te vinden achter de computer op zoek naar het laatste nieuws over binaire opties en de handel in CFD . Met haar artikelen wil ze haar kennis over deze opties delen met de lezers.

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookGoogle Plus

Geef een reactie