Wie wint de economische strijd om de elektrische auto?

Wie gaat de strijd winnen om de markt voor de elektrische auto? Het is een logische vraag voor beleggers nu de grote concerns als Volkswagen het roer vol omgooien richting elektrisch voortgedreven en autonoom rijdende auto’s. Terwijl tegelijkertijd pioniers tegen hun grenzen lijken aan te lopen.

De elektrische auto winnaar? Tesla of Volkswagen?

Of het letterlijk Volkswagen zou kunnen worden vind ik moeilijk te beoordelen, maar de komende tijd is wel degelijk de vraag of de hippe pionier Tesla het aflegt tegen de gevestigde krachten.

Volkswagen: 34 miljard en 22,8 miljard investeringen bevestigd

Bij Volkswagen hebben ze inmiddels begrepen dat de degelijke Duitse diesels hun langste tijd hebben gehad. Het schandaal met de sjoemelsoftware hakt er natuurlijk behoorlijk in bij de Duitse auto industrie. Parallel daaraan wordt duidelijk dat de energietransitie wel eens sneller kan verlopen dan eerst voorspeld. Je ziet dat de Duitse auto industrie daar op reageert met de snelheid van een olietanker. Maar als men beweegt, beweegt men groots. Er gingen al geruchten dat het Duitse concern 72 miljard wilde investeren in duurzame ontwikkelingen. Daarvan is inmiddels door Volkswagen bevestigd dat er in de periode 2018-2022 concreet 34 miljard gaat naar elektrische auto’s, autonoom rijdende voertuigen, mobiliteitsdiensten en digitalisering. Ook wordt er 22,8 miljard euro gebruikt voor de bijbehorende modernisering van de fabrieken. CEO Matthias Müller maakt in het persbericht duidelijk waar het bedrijf naartoe wil in het komende decennium:

“We are laying the foundation for making Volkswagen the world’s number one player in electric mobility by 2025 (..) We are reinventing the car. We are making targeted investments in digitalization, autonomous driving, electric mobility and new mobility services by providing the necessary funds from our own resources.” (CEO Matthias Müller)

Tesla: Flitsende intro vrachtwagen en roadster, maar dalende koers

Elektrische auto. Wint Tesla of bijv. VolkswagenDaar staat de toenemende scepsis tegenover van beleggers richting Tesla. Nog steeds weet de elektrische auto pionier grote indruk te maken bij product introducties. Deze week was Elon Musk gastheer bij de flitsende productlancering van de nieuwe elektrische truck. Het bedrijf zorgde daarbij voor een daverende verassing door uit de truck ook een prototype te laten komen van een nieuwe Roadster. Bijzonder fraai maar niet voor de grote verkoop gezien het prijskaartje van een kwart miljoen dollar voor de early birds en nog steeds twee ton voor de iets tragere beslissers. Daarvoor koop je wel een topsnelheid van 400 kilometer per uur en een acceleratie van 0 tot 100 in 2 seconden.

Het uiterlijk vertoon neemt echter niet de twijfel weg bij steeds meer investeerders. Tesla zal ongetwijfeld de boeken ingaan als de pionier van de elektrische auto, maar kan het bedrijf ook de omschakeling maken naar een volwaardige autofabrikant? Hoewel er wordt gesteld dat de productieproblemen bij de Model 3 onder controle zijn – met name de productie van de accu’s leverde hoofdbrekens op – zijn er ook problemen met personeel en bonden. Het aandeel daalde in de periode juni 2017 tot nu van zo’n 385 dollar tot onder de 315 dollar.

Overig beleggersnieuws week 46

  • Belg jij in MKB ondernemingen? Dan moet je sinds deze week in Nederland op zoek naar andere handelsmogelijkheden. De vergunning van de NPEX bij de AFM is ingetrokken in afwachting van een aantal aanpassingen in de handel.
  • Hoe ontwikkelt de Bitcoin koers zich op lange termijn? Deze week tikte de cybermunt de waarde van 8000 dollar aan. Komt er ooit een daling of betekent het maximum dat in het Bitcoin protocol is ingebouwd – er kunnen er niet meer dan 21 miljoen bitcoins worden ‘gemined’ – dat er nog een grote waardestijging zit aan te komen?
  • Het Noorse staatsfonds gaat zijn belangen in de olie- en gasindustrie verkleinen. Dat heeft vooral te maken met de permanente daling van de prijs van olie en gas. Overigens is Noorwegen een interessant land. Voor Nederland is ooit de term ‘Dutch Disease’ bedacht door economen. Dat is het verschijnsel dat landen hun olie- en gasopbrengsten voornamelijk consumeren. De Noren hebben er daarentegen staatsfondsen mee opgericht waarmee jarenlang structureel is geïnvesteerd in bijvoorbeeld de infrastructuur.

Overname NXP gaat door

  • Zowel de Japanse als Europese autoriteiten lijken groen licht te geven voor de overname van NXP door chipmaker Qualcomm. Die overname was al eerder aangekondigd maar nog onzeker door de marktconcentratie die het zou veroorzaken. Dat de overname er nu toch door lijkt te komen is ook goed nieuws voor de overname van Qualcomm door branchegenoot Broadcom. Inderdaad, het is eten en gegeten worden.
  • In Duitsland zijn ze inmiddels – voor Duitse begrippen – ongewoon lang bezig aan hun kabinetsformatie. Angela Merkel probeert een samenwerking op te zetten met een bont gezelschap van haar eigen CDU, de Beierse zusterpartij CSU, de liberalen van de FDP en de Grünen. Ze zijn het onder andere niet eens over het klimaatbeleid, de vluchtelingenaanpak en de financiën. Voor de Europese economie zou het mooi zijn als ze er op korte termijn toch uit gaan komen. Want we houden niet van een snotterend Duitsland.

Binary Jiske

Jiske heeft meer dan gemiddelde interesse in binary options en is dagelijks te vinden achter de computer op zoek naar het laatste nieuws over binaire opties en de handel in CFD . Met haar artikelen wil ze haar kennis over deze opties delen met de lezers.

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookGoogle Plus

Geef een reactie