Heineken wordt alcoholvrij, maar een kater van Italië

Het was een roerig weekje met politieke stress na het Italiaanse referendum. Maar ook een gematigd positief IMF rapport over ons land, Heineken dat in alcoholvrij bier gaat en Volkswagen dat de transformatie naar taxibedrijf heeft ingezet. En een Amerikaanse president-elect die nationale trots Boeing een rechtse directe geeft en de nieuwe Air Force One afbestelt. Kijk even mee terug naar week 49.

Europese hoofdpijn na Italiaans referendum

italie economieItalië is een nieuw hoofdpijndossier in de Europese politiek. Dit keer heeft de Italiaanse kiezer nee gezegd tegen de plannen van premier Renzi. Die betroffen een interne politieke hervorming waarover niet eens zoveel discussie leek te zijn.

Maar zoals in veel landen wordt zo’n referendum in de praktijk nogal eens aangegrepen om bijvoorbeeld de mening over Europa te ventileren of de populariteit van de regering. En dus ging het ook in Italië mis. 60% van de kiezers zei nee tegen de hervorming en Renzi vertrekt. Een land met een hoge staatsschuld, de derde bank van het land – Monte dei Paschi di Siena – die op omvallen staat en de kans dat er binnenkort een eurosceptische komiek (Beppe Grillo) aan de macht is? De Europese regeringsleiders zijn wel eens rustiger gaan slapen.

Gaat Nederland meer investeren in kennis en innovatie?

Het zal bij sommige ondernemingen en onderzoeksinstituten met gejuich zijn ontvangen, het recente IMF landenrapport over Nederland. Hoewel het IMF ook een paar pijnlijke punten noemt – termen als hypotheekrenteaftrek komen vaak terug in het rapport – adviseren de economen van het IMF om meer geld (en dan gaat het over miljarden) te begroten voor investeringen in bijvoorbeeld onderwijs en onderzoek. Er is ruimte voor en het IMF adviseert die ruimte te benutten.

Heineken alcoholvrij, je moet het maar durven

Zo’n 27 jaar geleden werd op oudejaarsavond door Youp het alcoholvrije biertje Buckler begraven. In de collectieve herinnering ging hij minutenlang tekeer tegen de drinkers van dit ‘gereformeerdenbier’ dat door Heineken op de markt werd gebracht. In werkelijkheid kostte het affakkelen van Buckler maar een halve minuut. Feit is dat het op de markt brengen van alcoholvrij of –arm bier voor marketeers altijd een lastige klus is. Heineken heeft ook nooit de eigen merknaam eraan willen koppelen. Tot nu toe. Het bedrijf kondigde aan een alcoholvrij bier onder de naam Heineken op de markt te gaan brengen.

We zijn dus benieuwd naar de marketing bij de introductie. En heel benieuwd naar de eerstvolgende one-man show van Youp. Een goed raad mocht je in CFD aandelen Heineken willen handelen houd Youp dan in de gaten!

De Volkswagen Taxi dienst

Heb je al van Moia gehoord? Deze week introduceerde Volkswagen dit concept tijdens Disrupt London 2016. Eigenlijk is het een overkoepelend merk waaronder de Duitse autofabrikant al zijn initiatieven op het gebied van nieuwe mobiliteitsvormen wil bundelen, van deelauto’s tot deeltaxi’s. Het illustreert de trend dat het share principe niet langer iets is voor nieuwe hipsters als Uber en Airbnb. Grote autofabrikanten zien steeds meer in dat het bezit van een auto minder logisch wordt. Het gaat erom van een auto gebruik te kunnen maken als je hem nodig hebt. Niet om er een te hebben die 95% van de tijd stilstaat.

PostNL blijft onafhankelijk

De aandeelhouders van PostNL hebben inmiddels zekerheid. Het bedrijf gaat niet in op het laatste bod van Bpost, het Belgische postbedrijf. Het bedrijf was al weken bezig met een steeds hoger bod (het laatste was 5,75 per aandeel), maar bleef nee horen. Vanuit de Nederlandse staat en grote klanten leek veel weerstand tegen een overname door een staatsbedrijf. Grote aandeelhouders als John de Mol toonden wel belangstelling. Hoewel een vijandelijk bod dan nog steeds mogelijk is, lijken de Belgen zelf daar niet aan te willen:

We hebben steeds gezegd dat we alleen een vriendelijke overname zouden doen. Maar dit was niet langer mogelijk, daarop laten we het hierbij (woordvoerder Bpost)

En misschien is Bpost daar ook niet geslepen genoeg voor. Voor het grote publiek faalde PostNL zelf vooral op 5 december. Door een computerstoring was het bedrijf die dag niet in staat om 40.000 last minute cadeautjes op tijd te bezorgen.

Laat een reactie achter